I det norska kommunalvalet var det de rödgröna som vann. Och enligt Asbjørn Wahls valanalys (obs ingen ordvits) vann de mest där det hade varit hårdast strid för eller emot privatiseringar av offentliga tjänster.
Mycket tyder på att vänstern vann på ställen där de verkliga konflikterna i samhället kom klarast till uttryck (exempelvis privatisering och konkurrensutsättning av välfärdstjänster). Platser som Tromsø, Bodø, Karmøy och kanske också Oslo är också exempel på det. I Oslo är det dessutom viktigt att notera att förslag om att införa egendomsskatt inte hindrar vänstern att vinna val, när en sådan skatt på de mest bemedlade i samhället motiveras av behovet av bättre välfärd. (…) Resultatet är i alla fall fullständigt i strid mot kommunikationsexperternas luddighetsstrategier och så kallade marginalväljarteorier.
Den som klarar ytterligare en norsk hänvisning kan ta del av detta inlägg, som förklarar just varför marginalväljare inte finns där man tror:
Huvudregeln är att man når väljarna (…) genom budskap som lägger vikt vid att formulera de underliggande värdena i budskapet, för att därigenom aktivera samma värden i deras hjärnor, och därmed får dem att se saken ur deras synvinkel. Den sortens budskap fungerar också bra eftersom de entusiasmerar och mobiliserar de egna kärnväljarna.
Den som är tydlig vinner, den som smusslar förlorar. Och eftersom 80% ogillar privatisering av offentliga tjänster går det inte att driva igenom sådana om detta blir en tydlig och profilerande valfråga.
Kommentera